Philips

Global Redesign

 

De Philips strategie verplaatst zich steeds meer richting persoonlijke gezondheid en heeft een website nodig die deze strategie reflecteerd zonder commerciele doelen uit het oog te verliezen.

CONCEPTING UX LEAD UX DESIGN INTERACTION DESIGN UX STRATEGY UX RESEARCH

2020 - 2021 met code 'd azur

Breng de nieuwe strategie tot leven op de nieuwe Philips website

 

De nieuwe visie van Philips tot leven brengen op de nieuwe Philips website was niet gemakkelijk. Het complete bedrijf en de verschillende interne design afdelingen moeten achter de doorvertaling van deze visie staan om tot een succes te komen.

Tijdens het ophalen van de verwachtingen, doelen en KPI's van de verschillende afdelingen en stakeholders was het duidelijk dat deze over het algemeen op één lijn liggen, maar in de uitvoering vaak verschillen. Daarom heb ik samen met Designer Marlies Bartels en de Philips design afdeling principes opgesteld die leidend zijn voor UX, design en content zodat de nieuwe Philips strategie en de gebruikers behoeftes altijd tot zijn recht komen.

Philips

 

Daarna zijn we aan de slag gegaan om een concept design te creëren die de uitvoering van deze principes zijn én de stip op de horizon is waarin de aankomende jaren naar toe gewerkt zal worden. Om dit concept zo accuraat mogelijk maken heb ik een complete template architectuur opgezet die genoeg structuur gaf zodat de verschillende afdelingen genoeg houvast hadden om de pagina op te zetten, maar ook de flexibiliteit hebben om hun product categorie te differentieren. De doorvertalling van de principes en de nieuwe strategie vergde veel overleg met de verschillende design en development afdelingen van Philips omdat we het concept niet zo ver van de werkelijkheid af wilde laten staan dat het uiteindelijk in de kast komt te staan. Dit concept moest haalbaar en de teams motiveren om naar toe te werken. Na het afronden van het concept hebben we het gevalideerd met de nieuwe doelgroep om zo te achterhalen of de nieuwe Philips strategie goed to uiting kwam. Het resultaat was erg positief! 

Na het presenteren van het nieuwe concept aan alle afdelingen en stakeholders zijn we met meerdere teams begonnen aan het implementeren van deze nieuwe visie waarbij mijn rol verschoof naar UX Lead. Hierdoor kwam mijn nadruk meer te liggen op het bewaken van de visie, het ondersteunen van de UX'ers en kansen naar nieuwe projecten te vertalen.

Op dit moment wordt er nog elke dag gewerkt aan de nieuwe website van Philips. 

Als freelance User Experience Designer ben ik de schakel tussen stakeholders, development en eindgebruikers. Gewapend met persona's, user flows, wireframes, prototypes en kennis van SEO zorg ik er voor dat gebruikersbehoefte boven water komen en hij gemakkelijk zijn doel bereikt.

Ruben Vandenbussche
Freelance UX Designer

06 24 12 03 04
ruben@uxrv.nl

LinkedIn Icon  LinkedIn Icon